Produktionstakt av den nya 2.7 l V6 till Ford F-150 m fl, samt den nya 3-liters V6an till Lincoln Continental

 

Sign Wolsse har skrivit ett antal inlägg på VCW. Han brukar ha rätt. 

 
Jag reder ut siffrorna ( försöker i vart fall)
 
När Saltillogjuteriet fick en helautomatisk anläggning så sade Dawson att det skulle ha en kapacitet på fler än 300.000 block per år. ( notera att han sade block och inte ekvivalenter. )
 
Aktuella siffror när nu F-150 har kört igång i nov-14 och Edge i febr-mars iår och Lincoln kommer i slutet av denna månaden. Tupy på Saltillofabriken måste alltså varvat upp en hel del redan. 
 
Mellan vecka 9-11 hade man som mål att mer än fördubbla  tillverkningen från 1900 till 4000.  Utfallet  blev en ökning per vecka  med 600 från  2000 och 3200. 
 
Nu är vi i vecka 14-2015 och troligen har vi fortsatt att öka ca 600 i veckan och är nu då på 5000 i veckan och borde vid samma ökningstakt ligga runt 7400 i vecka 18 , och då har vi en extra intäkt på 10,3 milj sedan nov-14. OBS Detta är än så länge bara ett antagande. Faktum är att Ford hoppas att sälja över 700.000 F-150 iår och den nya motorn är i många av dessa. Sedan tillkommer produktion till de andra modellerna.
 
 
vecka    planerad takt       verklig takt
 
9-15     1900                        2000
11-15   4000                        3200
 
de skall vara färdiga med upprampningen v 18 ( 26 april- 2 maj) med ett okänt antal
 
Beräkning av totalen
5000- takt ger 250000 block per år ( nuvarande beräknad takt, se nedan)
6000- takt ger 300000  block per år
7400-takt ger 370000 block per år ( beräknad sluttakt i maj)
8000- takt ger 400000 block per år. 
 
Vikten uppskattas till 45-55 kg av Wolsse. Jag har ingen aning. Låt oss antaga att ett block väger 50 kg. En produktion av 4000 block i veckan ger då ungefär 5,6 milj i årliga intäkter. 
 
Det kommer mera. 
 
Denna motorn har aviserats av Dawson såsom en ”Gamechanger”. Det kan bli en rätt så bra beteckning.

Nuvarande takt 5000 i veckan ger en total årstakt tillsammans med årsskiftets 1,85 milj hela 2,1 milj ekvivalenter. Det innebär att vi är redan vid mitt mål för 2015 som är 2,1 milj i genomsnitt och äntligen så slår man min prognos. När vi är fullt uppvarvade i maj så kan vi vara uppe i 2,37 milj ekv och hamna klart över mitt beräknade årssnitt på 2,1 milj. Detta behövs dock att vi får slagna mål. Historiskt har vi inte nått upp till den ökning som krävs i genomsnitt för att vi skall hamna runt 4,7-5 milj om tre år.
Vi kan hamna på ett resultat för detta helåret på lite mera än 30 milj. Det kan gå ut som utdelning i nivå med 4:50 och kanske det även kommer en extrautdelning på 70-80 öre liksom det gjorde iår. Vi kan alltså få en utdelning på över 5 kr. Då bör kursen dubblas. Minst. Det ser ännu bättre ut framöver.
————–
Tillägg.

 

Infoansvarige på Ford Trucks  Mike Levine har nu en uppgift på sin twittersida om att Ford sålde mer än en F-150 var 40 sek under mars. Bra tempo. Det innebär en årstakt på över 800.000 F-150.

 

https://twitter.com/mrlevine/status/583487305870082048/photo/1

Tillägg den 17 april

 

http://www.ford-trucks.com/articles/the-sooner-ford-gets-up-to-full-speed-with-2015-f-150-production-the-better/

 

Det finns ett stort sug efter de nya F-150 truckarna. Efterfrågan är större än tillgången och Ford väntas inne hinna ikapp förrän i sommar. Under tiden riskerar de att tappa kunder till de andra tillverkarna.

Tillägg 21 maj 2015

Steve bekräftade även att den nya V6-motorn på 3 liter  till bl a Lincoln Continental som skall gå till Kina skall bygga på denna motorns koncept och ha ett CGI-block. Den skall även komma i en till modell men den nämnde han inte namnet på, Det skall alltså rampas upp ännu mera av dessa V6-or i CGI.