Varför kommer denna sensationellt goda motor först nu?

 

Principen för denna motor med motsatta cylindrar och dubbla kolvar uppfanns ju först av Robert Bourke just vid starten av andra världskriget redan1939. Det var ingen bra start

 
 
Svaret finns här 
 
Engine weight is likely to be high because it will have to be very strongly built to cope with the high peak pressures seen as a result of the rapid high temperature combustion.[14]
 
 
CGI gör här en direkt avgörande skillnad.
Genom dess suveräna egenskaper kan man hålla nere materialtjockleken och göra motorn lätt. 
 
Sintercast sitter i guldsits nu när denna motor går i volymproduktion. 
 
 
Those vehicles, at least at first, likely are to be built in China. EcoMotors has granted Zhongding Power a license to build diesel versions of the engine. Zhongding is constructing a plant in Anhui Province to produce the engine at an anticipated rate of 150,000 per year.  The first unit is expected to be built in the spring of 2015. Zhongding is also nearing completion of a compacted graphite iron (CGI) foundry to provide blocks for the engine. The facility, Soman said, should be in operation in the last quarter of 2014 and will provide CGI to outside customers as well as to Zhongding’s engine plant. – 
 
 
Navistar lurar runt hörnet för en lastbilsmotor med OPOC
 
OPOC blir rena mardrömmen för OPEC och om alla förbränningsmotorer i USA skiftade till OPOC så hade de varit helt självförsörjande med olja. Tänk vad detta hade inneburit ( kommer att innebära?)  beträffande USAs inblandning i arabländerna. Kraftigt fallande oljepriser och blomstrande ekonomier i icke-oljeländer.Renare luft.  
 
Allt detta tack vare ett patent från 1930-talet och så kvalitets CGI
Tänk bara vilken påverkan denna ny OPOC-motor kan ha på privatflyget.
Mindre motor
Dubbelt så effektiv.
Billigare att tillverka
Vibrationsfri ( nästan)
Det här är bara början mina vänner.
OJSAN DET FINNS REDAN I FLYGET
The diesel-electric hybrid concept is one of the projects grouped under the name of eCO2avia by EADS Innovation Works. Highly efficient electrical motors driving the rotors, combined with OPOC (Opposed Piston, Opposed Cylinder) diesel engines (earlier post), reduce fuel consumption and emissions by up to 50% relative to a conventional twin-turbine powered helicopter.
Image
En bekräftelse på att det är CGI i motorn ges i in intervju med VD EcoMotors VD Don Runkle
intervjun börjar efter 26 min. Efter 49:50 kommer bekräftelsen på CGI i motorerna till Zhongding Power
Då har han sagt att det optimala hade varit ett magnesiumblock men kostnadsmässiga skäl gjorde att det istället blev CGI. Ett klokt val tycker jag. Skall man hålla sig till en kostnadsreduktion värd namnet kan man inte ha dyr magnesium i blocket. Lite Mg behövs dock för CGI men det är försumbara mängder.
————————-
En länk från Ny Teknik om denna helikopter