Man har beviljats ett mark & miljötillstånd för en årlig produktion på 90.000 ton CGI.
Detta är så stort för Sintercast att det kommer att ta flera dagar att sjunka in.
Det nämns också att löpande intäkter på 20 milj om året beräknas komma från denna anläggning. Eftersom den har ett ett tillståndsgivet tak på 90.000 ton år verkar den summan grovt underskattad vid full drift men det kan vara så att den produktion som göres för Scanias räkning hos Halberg Guss flyttas hem och så beräknar man tillkommande volym. Jag uppskattar att ett normalt royalty på 90.000 ton ger ca 50 milj. För ca 10 år sedan hade Sintercast en rejäl medvind med produktionsökningar och lysande prognoser. Den ekonomiska tillbakagång vi fick då tvingade bl a GM att lägga en helt ny CGI-motor i malpåse och Sintercast fick drastiskt dra ner på prognoserna med ca 50 %. Det kan vara en klar anledning för VDn att ligga lite lågt i sina prognoser för det har framförts omfattande krítik på hans lite för optimistiska prognoser. Läget för 10 år sedan var rent tekniskt att gråjärn hade mer att ge så flera fabrikanter körde vidare med detta gamla material. Nu är det skillnad och i takt med ökande effektivitetskrav och icke minst miljökrav så tvingas marknaden in i ett massivt CGI-beroende. Vi har nyligen sett att den stora dieselmotortillverkaren i USA Cummins kom med en stor 6.7 liters rak dieselmotor med block i CGI efter att tidigare använt CGI i en V-diesel på 5 liter. I V-motorer kommer man tidigare till gränsen för vad gråjärn tål och Scania har haft CGI från tyska Halberg i sin värstingdiesel som är en V8 på 16 liter men nu har de även sedan 2013 börjat producera en rak 13 liters högprestandaversions diesel i CGI. Med den nya satsningen verkar det vara klart att HELA deras program kommer att ha CGI i blocken.
Redan idag har Sintercast en omfattande CGI-produktion för tunga fordon som tickar in royalty.
https://www.sintercast.com/market/sintercast-commercial-vehicles
Hyundai, MAN, JMC, för att bara nämna några av de 24 block och topparna som används i 17 olika motorer.
———————-
SinterCast: Scania beställer SinterCast processtyrningsteknologi till nytt gjuteri för kompaktgrafitjärn
· Skräddarsytt gjuteri för CGI i Sverige med kapacitet på 90 000 ton
per år
· SinterCast-CGI-installation planeras till 2020 med ny `System
4000′-teknologi
· Storvolymsproduktion av motorblock och cylinderhuvuden för tunga
fordon
[Stockholm, 29 januari 2019] – Scania har, efter framgångsrik
produktion av kompaktgrafitjärn (CGI) sedan 2013, i sitt befintliga
gjuteri, beställt ett andra SinterCast processtyrningssystem till sin
nya skräddarsydda anläggning för CGI-produktion. Efter att
miljötillstånd säkrats för en smältningskapacitet på 90 000 ton per
år, pågår byggnation av gjuteriet. SinterCast-installationen planeras
till 2020. Enligt avtalsvillkoren ska SinterCast installera ett
processtyrningssystem, System 4000 Plus, med ett initialt ordervärde
på cirka 5 MSEK. Detta blir det första installationsåtagandet av den
fjärde generationen av bolagets teknologi, som ska lanseras 2019.
System 4000 Plus roll i det nya gjuteriet, med dess högt ställda mål
kring energieffektivitet, är att automatiskt hantera basbehandlingen
av järnet. Systemet utför den metallurgiska kontrollen som ligger
till grund för den efterföljande korrektionsbehandlingen, vilket
säkerställer hög processeffektivitet och jämn kvalitet till
formlinen.
”Det nya Scaniagjuteriet har utformats från grunden, genom att ta
tillvara Scanias erfarenhet av CGI-produktion i sitt befintliga
gjuteri och genom att dra nytta av den senaste CGI-teknologin inom
varje steg i gjuteriprocessen. Efter vårt långvariga stöd till
Scania, är vi glada att ha fått vara en diskussionspartner för
utformningen av layout och processflöde i denna specialanläggning för
motorblock och cylinderhuvuden i CGI för tunga fordon” säger Dr Steve
Dawson, vd för SinterCast. ”Den planerade serieproduktionsökningen
ger möjligheter till löpande serieproduktionsintäkter på cirka 20
MSEK per år, inom tre till fem år efter installationen, Scania-ordern
innebär ett betydelsefullt steg i våra långsiktiga tillväxtplaner och
ger SinterCast möjlighet till att fortsatt leverera tvåsiffrig
tillväxt.”
För mer information:
Dr Steve Dawson
Vd
SinterCast AB (publ)
Telefon: +46 0 150 794 40
Mobil: +44 771 002 6342
E-post: steve.dawson@sintercast.com
Webbplats: www.sintercast.com
Detta pressmeddelande innehåller information som SinterCast AB (publ)
är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom vd Steve
Dawsons försorg, för offentliggörande den 29 januari 2019 kl. 16:25
CET.
SinterCast är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för
tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Med minst
75 % högre draghållfasthet, 45 % högre styvhet och med ungefär
dubbelt så hög utmattningshållfasthet mot konventionellt gjutet
gråjärn och aluminium, ger CGI ingenjörerna möjligheten att förbättra
prestanda, bränsleekonomi och hållbarhet samtidigt som motorns
storlek, vikt, buller och avgasutsläpp minskas. SinterCast-teknologin
används för produktion av motorblock för bensin- och dieselmotorer
och avgaskomponenter för personvagnar, motorblock och cylinderhuvuden
för mellantunga och tunga fordon, samt motorkomponenter inom
industriell kraft för användning inom lantbruk, marint, lokomotiv,
off-road och stationära motorer. SinterCast stödjer serieproduktion
av komponenter som gjuts i vikter från 2.7 kg till 9 ton, alla
producerade med samma erkända processtyrningsteknologi. Som
specialistleverantör av lösningar för precisionsmätning och
processtyrning till metallindustrin, tillhandahåller SinterCast även
en serie spårbarhetsteknologier, SinterCast Ladle Tracker®, Cast
Tracker™ och Operator Tracker™, för att förbättra processtyrning,
produktivitet och spårbarhet inom flera olika applikationer.
SinterCast har 51 installationer i 14 länder och är noterat vid
Nasdaq Stockholm, Small Cap, (SINT). För mer information:
www.sintercast.com
SLUT
———————————————————–
http://news.cision.com/se/sintercast/r/scania-bestaller-sintercast-proce…
https://mb.cision.com/Main/15118/2710156/983066.pdf
Den nya generationen kommer med löftet att spara upp till 12% bränsle. För detta gjorde Scania viktiga förändringar i uppsättningar som drivaggregat och aerodynamisk design. I de nya motorerna infördes högtrycks-dieselinsprutningsteknik med flera punkter och fick nya intelligenta styrsystem. Motorns block tillverkas nu i CGI, en komprimerad förening av järn och grafit som fördubblar utmattningsstyrkan. Komponenter som Arla 32-tanken, SCR (selektivt katalytisk reduktionssystem), huvuden, ventilkapslar, bränslefiltersystem och låg- och högtryckspumpar har också raffinerats.
Den nya motorfamiljen består av fyra Euro 5-modeller med elva versioner, varav fem är opublicerade:
– 7 liter (sex cylindrar): 220 hk (ny), 250 hk och 280 hk (ny);
– 9 liter (fem cylindrar): 280 hk, 320 hk (ny) och 360 hk;
– 13 liter (sex cylindrar): 410 hk (ny), 450 hk, 500 hk (ny) och 540 hk (världspremiär);
– 16 liter (V8): av 620 cv.
2021
Den nya 13 liters motorn som har arbetsnamnet CBE1 stands for Common Base Engine 1 och som har block i CGI kommer nu under 2021 i Scania och efterhand så kommer den i hela fordonsprogrammen hos MAN och Navistar som ingår i Tratongruppen. Denna bild är hämtad ifrån en färsk info från Traton
Notera att man skriver i cirkeln till höger att Traton räknar med att över 50 % av koncernens fordon skall ha motorn om fyra år 2025.