Duramax 6.6 liter V8 diesel, det är snart dags att byta block

Ny info från aug 2018 längst ner………och från aug 2019 ännu längre ner

och lite till ännu längre ner som kan ha bäring på GM

Jag trodde att den skulle komma i CGI för ett år sedan men så blev det inte. I USA har det dykt upp flera kommentarer i kölvattnet av Cummins nya CGI motor ( mer om denna senare i texten) om varför GM inte tog steget fullt ut vid deras uppgradering i höstas och valde CGI i blocket. Det undrar jag också varför de inte gjorde. I och med Cummins nu går över till CGI så står GM nog inför ett byte eftersom deras gråjärnsmotor inte lär tåla ännu en uppgradering. Sintercast gjorde ett uttalande i samband med den motorn och om varför den inte kom i CGI.

Sintercast skrev om detta på sin sida.

SinterCast has a good rapport with the Duramax design team.  We wish them success with their new upgrade and welcome the opportunity to work together with them at some stage in the future.

http://www.sintercast.com/investor/ask-the-president#faq

”Some stage in the future” kan redan vara här.

————————

Duramax med 445 hkr slår alltså Ford på nosen med dess 440 hkr. Samma varvtal 2800 rpm på båda.

MEN nu aviseras en ny marknadsledare när kommer Cummins med sin nya motor och med CGI-block

https://5thgenrams.com/community/threads/2020-ram-cummins-to-get-a-cgi-block.482/#post-5690

Cummins som alltså har en rak motor med mindre behov av CGI kommer alltså ändå att uppgradera denna för att återta ledartröjan. Vad tror ni då Duramaxteamet som har ett gott samarbete med Sintercast gör när de redan gjuter sin motor hos Halberg Guss som ju har två CGI-anläggningar från Sintercast ? Det ligger nära till hands att de kommer med en replik i CGI

Fords Super Duty 6.7 l är än så länge värst med sina 925 lb/ft i vrid men det toppar vid 1800 rpm mot Duramaxens 1600 rpm.

Vi jämför en del motorer                 hkr      hkr /l    vridmoment lb/ft       vrid i lb/ft/l

Cummins raka 6.7 l                           385        57              850                   126

Nya Cummins  ( ca-siffror)             450       67           980-1000          149

Nya Duramax 6.6 l                            445         67              910                    138

gamla Duramax 6.6 l                        397         60              765                   116

nya Ford PS 6,7 l  med CGI               440         66              925                   138

första PS 6,7 l med CGI år 2010      390           59            735                    110

Summering

Cummins nya motor ser ut att bli ett monster på att dra släp med sitt särklassiga vrid. Det är möjligt att de stannar strax under 1000 lb/ft men det är betydligt värre än de andra ändå.

Om Duramaxen kommer med en replik så talar vi om ca 600.000  ekvivalenter eftersom ett block väger 150 kilo och det tillverkas ca 200.000 om året. Det är ungefär samma som Cummins har.

Ny info från aug 2018

Det strejkas på Neue Halberg Guss och detta har orsakat att en beställare som troligen är GM har lagt en fortsättningsorder på 200.000 årliga block utanför Halberg.

http://naaju.com/germany/new-attempt-at-unification-at-automotive-supplier-halberg-guss/

A quasi-secure tracking order for the US of over 200,000 engine blocks per year until 2024 will no longer be assigned to NHG.

En uppföljningorder i CGI från den tidigare i gråjärn är vad jag tror. Det är troligen därför att GM lade ner sin produktion av dessa block i Defiance för att börja på Halberg och stilla glida över till CGI.

Mycket intressant.

Redan för sex år sedan  påstår en tittare att detta är ett Duramaxblock som Makino bearbetar

That’s a duramax engine.. Where was this?
 

 
 

AUG 2019

The larger sum of money from the DOE will go toward research of a ”low-mass and high-efficiency” engine for medium-duty trucks. GM”s stable of medium-duty trucks currently includes the Chevrolet Silverado 4500HD, 5500HD and 6500HD. These Class 4, 5 and 6 trucks boast a 6.6-liter Duramax diesel V8 engine. Clearly, GM is banking on its medium-duty truck line after it was absent from the segment for years.

https://www.cnet.com/roadshow/news/general-motors-solid-state-battery/

Då snackar vi om volymer….

Nya material:

5: NEW MATERIALS AND ENGINE TECHNOLOGIES FOR HIGH EFFICIENCY POWERTRAINS General Motors LLC Pontiac, MI Low Mass and High Efficiency Engine for MediumDuty Truck Applications $7,007,878

https://www.energy.gov/sites/prod/files/2019/08/f65/FY19%20VTO%20selections%20table-for%20release_updated_0.pdf

The upper two inches of the cylinder bores were induction hardened to resist cylinder wall wear from piston ring travel. This process was not common (nor was it required) on compacted graphite iron (CGI) blocks, which in 2018 is what most V-type crankcases are made out of (however, GM has yet to build a Duramax with a CGI block).

https://www.drivingline.com/articles/duramax-history-lesson-1-lb7/

De är sent till partyt


Ny order på gång till Sintercast

https://mb.cision.com/Main/15118/2889550/1097253.pdf

Detta gjuteri har GM som stor kund………

Nu i nov 2019 kom så detta

https://www.americanmachinist.com/news/gm-building-new-plant-more-diesel-engines

General Motors Corp. and its joint-venture partner Isuzu Diesel Service of America plan to build a $175-million plant in Brookville, Ohio, to manufacture diesel engine components

The Duramax 6.6-liter V-8 is installed in the Chevrolet Silverado and GMC Sierra HD pickups introduced earlier this year. GM said it will be building dealer inventory levels of the new pickups through the first half of 2020, and it is increasing production of crew cab and diesel models to meet customer demand.

Det talas alltså om att denna nyinstallation av maskinbearbetning beror på ”ökad efterfrågan”. I själva verket sjunker efterfrågan ca 8 % från förra året. Nej jag tror istället att det beror på ”nya material” . Det finns ju ingen anledning att ordna ny bearbetning vid minskad volym om detta inte är frågan om nya material som inte kan bearbetas i de gamla linjerna.


Ett resonemang om att byta upp sig för GM från maj-20

titta på kommentarerna

Uppenbarligen finns det många som tycker det är dags för GM för ett teknikskifte.. Om de som Cummins gör en rak 6 eller en V8 som Ford kvittar. CGI är ett måste för GM nu när de skall uppgradera. 

En länk till från mars 2020

Company spokesman Dan Flores said previously that the new engine components plant would be for the “machining of blocks and heads, and those parts would be sent over to (the DMAX plant in Moraine) for more engines. That’s ultimately how we get more engine production.”

Detta är ju mkt intressant eftersom WHB Automotive som nyligen fått sin första Sintercast 4000 anläggning har GM som en stor kund. WHB verkar inte ha byggt upp sin maskinbearbetning som de på Tupy. Sannolikt blir de nygjutna blocken direktsända till USA för bearbetning.

Frågor på det?

Detta verkar ju solklart.

Det blir inte sämre när man läser att de har två stora order på gång under andra halvåret 2020 och de beräknar att dessa kommer igång under andra halvan av 2021. Det är alltså om ett år. Det bästa är att tillfaller inte dessa orders WHB så tar Tupy dem.

http://www.usinagem-brasil.com.br/14787-whb-automotive-planeja-investir-na-producao-de-cgi/pa-1/

via Google

I slutet av förra året installerade Sintercast ett system 4000-processkontrollsystem (lanserat vid GIFA 2019) på WHB-gjuteriet. Testerna – som genomfördes i december, i två veckor – gjorde det möjligt för företaget att etablera en robust CGI-produktionsprocess. ”I december planerade och genomförde vi tester på ett huvud och ett block med framgång. Den här månaden (februari) kommer vi att avslöja resultaten till dessa kunder, säger Cardoso.

Det belopp som investerats för testerna uppges inte. WHB informerade dock Usinagem Brasil att de betalade för alla transport- och installationskostnader för System 4000, råvaror och hjälpmaterial som använts.

WHBs avsikt är att komma in på CGI-marknaden som ett alternativ till nuvarande aktörer. Företagets mål är att få fram fortfarande under år 2020 minst två stora order på block och huvuden. WHB kommer att tävla direkt med Tupy, som i december förra året meddelade köpet av Teksid Iron Foundry. ”För närvarande är vi de enda företagen med kapacitet att producera CGI i Brasilien”, betonar direktören.

Produktionsstart kommer att bero på förhandlingar med kunderna, men prognosen är att det kommer att hända under andra hälften av 2021.


Nu kör vi.

Denna fabriken är gjort för bearbetning av block och toppar till Duramaxen

Det vore ju konstigt om man inte bytte material samtidigt som man satte in nya maskiner. Från 1 juni 2020.

The 251,000 square foot Brookville Plant will house equipment for the machining of blocks and heads that go into the 6.6 liter diesel Duramax engine. The new plant will send machined engine components to the original DMAX plant in Moraine. From there, the finished diesel engines will go to a GM assembly plant in Flint, Michigan, where the DMAX engines will be built into the all-new family of Chevrolet Silverado and GMC Sierra HD pickups.

$175 Million Project

21 nov. 2019 — GM invests $175 million into Brookville manufacturing plant … will make all new diesel engines in conjunction with the DMAX plant in Moraine.

Alltså HELT NYA motorer

https://www.wdtn.com/news/local-news/gm-invests-175-million-into-brookville-manufacturing-plant/