Duramax 6.6 liter V8 diesel, det är snart dags att byta block

Ny info från aug 2018 längst ner………och från aug 2019 ännu längre ner

och lite till ännu längre ner som kan ha bäring på GM

Jag trodde att den skulle komma i CGI för ett år sedan men så blev det inte. I USA har det dykt upp flera kommentarer i kölvattnet av Cummins nya CGI motor ( mer om denna senare i texten) om varför GM inte tog steget fullt ut vid deras uppgradering i höstas och valde CGI i blocket. Det undrar jag också varför de inte gjorde. I och med Cummins nu går över till CGI så står GM nog inför ett byte eftersom deras gråjärnsmotor inte lär tåla ännu en uppgradering. Sintercast gjorde ett uttalande i samband med den motorn och om varför den inte kom i CGI.

Sintercast skrev om detta på sin sida.

SinterCast has a good rapport with the Duramax design team.  We wish them success with their new upgrade and welcome the opportunity to work together with them at some stage in the future.

http://www.sintercast.com/investor/ask-the-president#faq

”Some stage in the future” kan redan vara här.

————————

Duramax med 445 hkr slår alltså Ford på nosen med dess 440 hkr. Samma varvtal 2800 rpm på båda.

MEN nu aviseras en ny marknadsledare när kommer Cummins med sin nya motor och med CGI-block

https://5thgenrams.com/community/threads/2020-ram-cummins-to-get-a-cgi-block.482/#post-5690

Cummins som alltså har en rak motor med mindre behov av CGI kommer alltså ändå att uppgradera denna för att återta ledartröjan. Vad tror ni då Duramaxteamet som har ett gott samarbete med Sintercast gör när de redan gjuter sin motor hos Halberg Guss som ju har två CGI-anläggningar från Sintercast ? Det ligger nära till hands att de kommer med en replik i CGI

Fords Super Duty 6.7 l är än så länge värst med sina 925 lb/ft i vrid men det toppar vid 1800 rpm mot Duramaxens 1600 rpm.

Vi jämför en del motorer                 hkr      hkr /l    vridmoment lb/ft       vrid i lb/ft/l

Cummins raka 6.7 l                           385        57              850                   126

Nya Cummins  ( ca-siffror)             450       67           980-1000          149

Nya Duramax 6.6 l                            445         67              910                    138

gamla Duramax 6.6 l                        397         60              765                   116

nya Ford PS 6,7 l  med CGI               440         66              925                   138

första PS 6,7 l med CGI år 2010      390           59            735                    110

Summering

Cummins nya motor ser ut att bli ett monster på att dra släp med sitt särklassiga vrid. Det är möjligt att de stannar strax under 1000 lb/ft men det är betydligt värre än de andra ändå.

Om Duramaxen kommer med en replik så talar vi om ca 600.000  ekvivalenter eftersom ett block väger 150 kilo och det tillverkas ca 200.000 om året. Det är ungefär samma som Cummins har.

Ny info från aug 2018

Det strejkas på Neue Halberg Guss och detta har orsakat att en beställare som troligen är GM har lagt en fortsättningsorder på 200.000 årliga block utanför Halberg.

http://naaju.com/germany/new-attempt-at-unification-at-automotive-supplier-halberg-guss/

A quasi-secure tracking order for the US of over 200,000 engine blocks per year until 2024 will no longer be assigned to NHG.

En uppföljningorder i CGI från den tidigare i gråjärn är vad jag tror. Det är troligen därför att GM lade ner sin produktion av dessa block i Defiance för att börja på Halberg och stilla glida över till CGI.

Mycket intressant.

Redan för sex år sedan  påstår en tittare att detta är ett Duramxblock som Makino bearbetar

That’s a duramax engine.. Where was this?
 

 
 

AUG 2019

The larger sum of money from the DOE will go toward research of a ”low-mass and high-efficiency” engine for medium-duty trucks. GM”s stable of medium-duty trucks currently includes the Chevrolet Silverado 4500HD, 5500HD and 6500HD. These Class 4, 5 and 6 trucks boast a 6.6-liter Duramax diesel V8 engine. Clearly, GM is banking on its medium-duty truck line after it was absent from the segment for years.

https://www.cnet.com/roadshow/news/general-motors-solid-state-battery/

Då snackar vi om volymer….

Nya material

5: NEW MATERIALS AND ENGINE TECHNOLOGIES FOR HIGH EFFICIENCY POWERTRAINS General Motors LLC Pontiac, MI Low Mass and High Efficiency Engine for MediumDuty Truck Applications $7,007,878

https://www.energy.gov/sites/prod/files/2019/08/f65/FY19%20VTO%20selections%20table-for%20release_updated_0.pdf

The upper two inches of the cylinder bores were induction hardened to resist cylinder wall wear from piston ring travel. This process was not common (nor was it required) on compacted graphite iron (CGI) blocks, which in 2018 is what most V-type crankcases are made out of (however, GM has yet to build a Duramax with a CGI block).

https://www.drivingline.com/articles/duramax-history-lesson-1-lb7/

De är sent till partyt


Ny order på gång till Sintercast

https://mb.cision.com/Main/15118/2889550/1097253.pdf

Detta gjuteri har GM som stor kund………

Nu i nov 2019 kom så detta

https://www.americanmachinist.com/news/gm-building-new-plant-more-diesel-engines

General Motors Corp. and its joint-venture partner Isuzu Diesel Service of America plan to build a $175-million plant in Brookville, Ohio, to manufacture diesel engine components

The Duramax 6.6-liter V-8 is installed in the Chevrolet Silverado and GMC Sierra HD pickups introduced earlier this year. GM said it will be building dealer inventory levels of the new pickups through the first half of 2020, and it is increasing production of crew cab and diesel models to meet customer demand.

Det talas alltså om att denna nyinstallation av maskinbearbetning beror på ”ökad efterfrågan”. I själva verket sjunker efterfrågan ca 8 % från förra året. Nej jag tror istället att det beror på ”nya material” . Det finns ju ingen anledning att ordna ny bearbetning vid minskad volym om detta inte är frågan om nya material som inte kan bearbetas i de gamla linjerna.


Detta är ju mkt intressant eftersom WHB Automotive har GM som en stor kund.