F-150 med en diesel

I början av 2016 skrevs detta

“I am sure federalizing the engine and sourcing common parts helps bring the cost down,” said Sullivan. He thinks Ford could easily sell around 45,000 diesel-powered F-150s per year. Ford says the F-150 has been the nation’s top-selling vehicle for 34 years and top truck for 39 years

http://www.autonews.com/article/20160128/OEM04/160129849/ford-aiming-for-pickup-fuel-economy-crown-preps-diesel-powered-f-150

 

I sept skrev AutoBlog att man kunde förvänta sig en premiär om ett par månader. Det är nu

http://www.autoblog.com/2016/09/15/diesel-powered-ford-f-150-spy-shots/

Jag tror att det blir lagom till NAIAS som startar i början på januari. Jag räknar även med en ”teaser” från deras informationsansvarige Mike Levine ca 14 dagar innan den blir officiell. Han har ett Twitterkonto där han brukar läcka lite sådant inför premiärer. Den 19 dec skrev han på sin blogg att han inte hade en sådan teaser. Inte än. Jag har tid att vänta 14 dagar………

https://twitter.com/mrlevine

Stay tuned. Det kan/bör komma något i mellandagarna. Idag den 15 dec är det 20 dagar till NAIAS den 8 jan.

den 13 dec kom då detta

http://www.autonews.com/article/20161213/OEM04/161219976/ford-mustang-f-150-spy-photos-offer-glimpses-at-midcycle-updates

A Ford truck spokesman wrote in an email that the automaker can’t comment on future product.

Joe Hinrichs, Ford’s president of the Americas, told Automotive News last week that the automaker would continue to focus its diesel strategy on pickups and vans, but he didn’t confirm the diesel option in the next F-150.

Hinrichs said, “We continue to see strong demand for diesels in our trucks and vans, and that’s where you’ll see us concentrate.”

————————-

Vad kommer denna premiären att innebära?  Först och främst att den storsäljande  Ford F-150 får en diesel som kan matcha RAM 1500 som har varit ensam med diesel ett par år nu och som säljer mycket bra. Det har intialt  funnits en del rykten om valet av motor men under det sista dryga halvåret har det utkristalliserats att den motorn som kommer i F-150 är densamma 3 liters V6a som nu finns i Range Rover i USA.

 

http://www.landroverusa.com/vehicles/diesel-vehicles/index.html

 

  • 3.0 Liter LR-Td6 Diesel (254 HP)

  • Gjutes på Tupy med Sintercast, sätts samman i Dagenham UK
  • Power: 254 hp
  • Torque: 443 lb ft
  • Maximum Speed mph: 130
  • Acceleration 0-60 mph in 7.1 sec
  • City (mpg): 22
  • Highway (mpg): 29
  • Combined (mpg): 25

Jämför

Ram 1500 EcoDiesel showed up on dealer lots with a 3.0L V-6 that makes 240 hp and 420 lb-ft of torque. Those numbers are not bad at all, but the 4.5L Duramax LMK V-8 promised 310 hp and 520 lb-ft in a ½-ton pickup! That’s the same number of ponies being offered in the new 5.0L Cummins-powered ’16 Nissan Titan XD, which definitely does not drive like a ½-ton pickup

————————-

Eftersom F-150 är lättare än Range Rovern så tror jag Ford har lyckats få den att dra mindre bränsle och därigenom underskrida  det magiska målet 30 mpg ( 0,78 l / mil )

Det är helt omöjligt att ha någon bra beräkning av försäljningen av denna motorn men jag tror att 100.000 ligger inom räckhåll bara för F-150. Dessutom så tror jag att den kommer att dyka upp i flera modeller framöver på personbilssidan.


Vad får detta för inverkan på GMs dieselplaner? Tja, rätt stora kan det bli. Det har sagts att kommer Ford med en diesel inom detta lätt-trucksegmentet så måste GM följa efter.

Läs detta inlägget och tänk

 

http://autoindustrynewsletter.blogspot.se/2016/12/gm-engine-plant-to-receive-295-million.html

 

”Having developed an engine to the point that technically it is ready to launch, the thinking has to be that GM will not wish to waste such investments in time and resources when it is dire need of a new engine to compete with Fiat Chrysler Automotive and Ford Motor Company in powertrain for pick-up trucks. The 4.5-litre engine would take GM into the new world (for it) of compacted graphite (CGI) vee engine block components.”

http://www.trucktrend.com/features/1604-blow-off-can-the-4-5l-duramax-lmk-v-8-diesel-make-a-comeback/

 

What Now?
My hope is that with Ram Trucks selling loads of 1500 EcoDiesel pickups and Ford apparently building a V-6 diesel version of the F-150, GM will pull the 4.5L Duramax V-8 out of mothballs and steal the show.

—————————–

När Sintercast nesligen fick stryka den klara ordern om produktion av BabyDuramax ur orderboken 2008 så sjönk orderna med 500.000 ekvivalenter. Det kan bli tvärtom nu om det blir klart med den motorn.

http://news.pickuptrucks.com/2016/09/spied-2018-ford-f-150-with-diesel-engine.html

Time please.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code