Achates tidigarelägger sin OPOC motor till 2018.

http://autoindustrynewsletter.blogspot.se/2016/03/achates-gives-opposed-pistons-2018-boost.html#more

Achates gives opposed pistons a 2018 boost

Detta är mumma. En tidigareläggning är vi inte bortskämda inom denna branschen.

Ni som inte redan kan storyn bakom OPOC kan titta på förra artikeln

Voice of America

 

Achates Power, together with Argonne National Laboratory and Delphi Automotive, say they are sure they will overcome the obstacles, and by 2018 will have a 50 percent more efficient three-liter three-cylinder engine that will be suitable for passenger cars and trucks.

http://www.voanews.com/content/this-internal-combustion-engine-is-50-percent-more-efficient/3250128.html

—————————-

This Internal Combustion Engine is 50% More Efficient

Detta blir mycket bra. En motor som är 50 % effektivare, har mindre antal delar, är billigare i framställning, den kommer att rita om hela motorkartan.  Patenten togs för ursprungstekniken redan 1900. Problemet var sannolikt att dessa motorer blev för tunga eftersom väggarna behövde vara tjocka. Med modern CGI behövs inte denna tjocklek. En bra insprutningsteknik fanns inte.

EcoMotors  EM100 diesel model, which has a cylinder bore size of 100mm and weighs 134 kilogrammes, it is capable of producing 325hp at 3500 rpm along with an incredible 900Nm of torque.

För att få lite perspektiv på detta.

VM Motoris diesel som ändå har CGI i blocket och ses som en suverän motor

VM Motori A630 V6 diesel model, which has a cylinder bore size of 83 mm and weighs 241 kilogrammes, it is capable of producing 241 hp at 2800 rpm along with an  550Nm of torque.

och denna har ändå CGI i blocket. Alltså nästa dubbla vikten och halva vridet.

Tänk vad detta innebär…..-

 

Uppdatering aug 2016

 

http://autoindustrynewsletter.blogspot.se/2016/08/achates-power-responds-to-epa-ghg-move.html

Det är nu bara 16 månader till 2018 då Achates hoppas att de har en 3-liters motor i produktion


 

Nytt i jan 2017

Achates Power building 2.7L opposed-piston light-duty engine; exceeding CAFE 2025, Tier 3 targets at lower cost

 

Achates will demonstrate the engine in 2018 in a driveable light-duty truck.

http://www.greencarcongress.com/2017/01/20170113-achates.html

 

Kommer nästa år. Det börjar hetta till med OPOC

We have a development program underway to create the engine and look forward to coming back to the North American International Auto Show in 2018 to show our progress and we’re even more excited to drive the vehicle later that year.

 

Detta i kombination med SAEs  höga krav med bränsleeffektivitet kan jämna marken för ett stort genombrott av OPOC-motorer

http://www.autonews.com/article/20170116/OEM06/301169951/epa-move-could-set-up-new-fight-over-co2

36 mpg har respekt med sig.  Det motsvara 0.65 l/mil. I genomsnitt för hela flottan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code