2018 Ford F-150 Adds Its First Diesel
With an available Power Stroke V-6, Ford’s cash cow now drinks diesel.
It’s finally happened.
For the first time in 70 years, Ford is making a diesel version of its light duty F-Series truck.
———–
Detta mina vänner är ett stort steg för Sintercast CGI. Den stora frågan blir nu hur GM kommer att svara på detta att Ford och Chrysler är två av tre ”Big Three” -tillverkarna i USA som nu erbjuder diesel i halvtons trucks.
Av de tre stora trucktillverkarna så är det nu bara GM kvar som inte har någon diesel i kvartstons trucks. De kanske tar den tidigare och helt färdigutvecklade malpåselagda 4,5 l V8 dieseln ner från hyllan? I så fall får Sintercast sitt CGI i alla tre. När Sintercast tvingades stryka den ur orderboken 2009 så minskade orderna med 500.000 ekvivalenter. Det säger något om den förväntade volymen.
Beträffande F-150 menar olika bedömare att den kommer att sälja mellan 55-100.000 om året. Det är dock inte alls otänkbart att den kommer i flera modeller.
Denna nyhet har skakat om på nätet
http://autoindustrynewsletter.blogspot.se/2017/01/ford-fits-3-litre-diesel-to-f-150-pick.html#more
The 2018 F-150 also adds an available all-new 3-litre Power Stroke diesel engine, “designed, engineered and tested in-house” and paired with the 10-speed automatic transmission. Ford says “it is the first-ever diesel engine offered for F-150”.
Both this engine and the 2.7-litre EcoBoost use compacted graphite iron vee cylinder blocks produced using SinterCast process control technology. The 3-litre V6 engine is built in the UK at the Dagenham Engine Plant.
GMs svar på denna Fordmotorn?
Det kan redan ha kommit
http://autoindustrynewsletter.blogspot.se/2016/12/gm-engine-plant-to-receive-295-million.html
Nu fick jag en replik av Mike Levine från Ford-infoavdelning på hans Twitter-sida och i den skrev han att debuten av dieseln kommer om ett drygt år under våren och inte under nästa sommar som en del skriver. Levine hade jag kontakt med innan han började på Ford.
@wipe50 Spring 2018.
Det kommer sannolikt inte att sluta med bara F-150 för den nya dieseln.
Detta inlägg på en chatsida i USA fångar mina tankar
The ’18 F-150 goes on sale this fall, with the diesel arriving in spring 2018 or by midyear at the latest. Bell isn’t speculating on a take rate for the diesel, but expects EcoBoost to maintain its 60% share of F-150 sales, total V-6s at about 70% (including turbos and the base engine), with the V-8 and the new diesel filling in the rest of the sales.