Bob Cat kom inte denna gång heller. Se längst ner

Samma dubbla insprutningssystem i BobCat som i den nya 2 generationens 3.5 l V6 EcoBoost. Det kräver CGI tror jag.

Sneak Peek! Ford's

Det verkar så

https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2016/02/26/cleveland-engine-plant-gets-145-million-upgrade-creates-150-jobs.html

 

och

http://www.equipmentworld.com/ford-is-bringing-a-version-of-the-2017-raptors-ecoboost-v6-to-all-f-150-models/

Från en chat:

The 6.7L block is CGI and the 2.7L block is also CGI. Compacted Graphite Iron. The next gen 3.5L will be CGI. Sounds like the same to me. ””

I am basing it on some well known engineering facts, materials aside: ””The high compression ratio of diesel engines allows for better efficiency compared to gasoline engines, Angner said, but this high compression ratio also requires more robust parts, which in general are considered to add longevity to the life span of the engine, because diesel engines use compression ignition, which can quickly ruin a gas engine, they must be made very tough. And because they come form a workhorse heritage, they tend to be very reliable and need a minimum of care””

Kvittar vad jag tror eller tycker. Ford är mycket nöjda med sina redan tillverkade CGI-motorer.
OPOC kommer att bli större…………..Kommer både 3,5 l EcoBoost i CGI denna hösten och OPOC redan under våren skall ni få se på gnistor i orderboken för SINT

Den nya motorn har en kombination av två insprutningsystem som samverkar. Detta har man tagit fram tidigare i BobCat-motorn.

 https://artofgears.com/2016/02/26/all-2nd-gen-3-5l-ecoboost-v6s-for-f-150-to-benefit-from-direct-port-injection/

2nd Generation 3.5L Ecoboost would include Direct and Port Injection.

 

Varför behöver man då två olika insprutningssystem? Jag tror att det är för att man tänker använda TVÅ olika bränslen samtidigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Twin-fuel engines

Code named Bobcat, the new twin-fuel engine from Ford is based on a 5.0L V8 engine block but uses E85 cylinder injection and gasoline port injection. The engine was co-developed with Ethanol Boosting Systems, LLC of Cambridge, Massachusetts, which calls its trademarked process DI Octane Boost. The direct injection of ethanol increases the octane of regular gasoline from 88-91 octane to the maximum 130 octane. The Bobcat project was unveiled to the United States Department of Energy and the SAE International in April 2009.

Den har CGI i blocket.

Den har samma nya insprutningsystem som den nya 3.5 l EcoBoosten har. En kombination mellan portinsprutning och direktinsprutning. Det finns ju knappast en anledning till att  ha två system för insprutning om man inte hanterar två olika bränslen. Genom att etanol direktinprutas  och bensin tas in via vanliga portar så får man en förhöjning av bränslets totala oktan från 88-91 till ca 130. Detta i sin tur gör att man får ett mycket högre arbetstryck och det är därför man behöver CGI i blocket. Arbetstrycket ökar från normala ca 17 Bar till nära 30 Bar. Följden blir mindre bränsleåtgång och mer effekt, mindre avgaser. 

Bob Cat

http://news.pickuptrucks.com/2009/06/sneak-peek-ford-bobcat-dual-fuel-engine.html

CGI i blocket sid 11

http://www1.eere.energy.gov/vehiclesandfuels/pdfs/merit_review_2008/fuels/merit08_aagarwal.pdf

Där satt den !

 

Det gäller att ha historien klar för sig. Det har man när man varit med under hela resan….

 

Man hade en 3,5 liters V6 a under projekt BobCat som man bara modifierade med nytt insprutningsystem med insprutningstrycket förhöjt från 17 Bar i orginalmodellen till 27 Bar.  Inget CGI i blocket

The experimental engine was limited by the engine block’s ability to handle higher compression ratios.”

Nu ser det ut att bli ändring på detta. Inga begränsningar med CGI.

Det handlar inte bara om nya F-150 för

3.5 liter V6 EcoBoost  finns i MÅNGA modeller

Applications

Tillägg 8 mars 2016

 

Den nuvarande 2.7 l V6 har 325 hkr ( 120 hkr /l)  med block i CGI

 
Den nuvarande 3.5 l V6 har 320-380 hkr ( 91-108 hkr/l)  med  block i gråjärn
 
Den nya 3.5 l är enl rykten på mellan 450-500 hkr och kommer alltså att ha 128-142 hkr/l slagvolym. 
 
INGEN skall få mig att tro att den inte har block i CGI när brodern 2.7 l  som presterar sämre har det. 
 
Jag skrev ju till Infochefen Mike Levine och  påpekade  att den nya hade två insprutningsystem liksom projekt BobCat och BobCat hade CGI i blocken för att tåla trycken. 
 
Han kommenterade bara med att ”det låter bekant” och mer kan han ju inte avslöja nu. 
 
Det blir en storsäljare med 3.5 EcoBoost som kommer att fasa ut de stora V8orna på 6,2 liter. 
 
Kommer troligen redan till hösten. 
 

Part of Ford’s plan to invest $9 billion into its United States operations over the next four years, the $145 million investment in Cleveland will create or retain 150 jobs. Those new employees will be charged with building the next-generation of Ford’s 3.5L EcoBoost V6, which will debut in the 2017 F-150.

 

Ford plans to invest $250 million in Lima plant

När 2,7 l debuterade så investerade Ford 500 milj dollar i samma motorfabrik.

Interesting that in the past sales breakdown of F150 engines:

Before 2016 YM:

3.5 EB – 45%

5.0 – 45%

3.5 NA – 5%

6.2V8 – 5%

 

2016 YM

3.5 EB – 30%

2.7 EB – 30%

5.0 – 30%

3.5 NA – 10%
———
Tillägg i maj 2016
Det blev inte +411 hkr i denna motorn än. De valde istället att ha kvar det gamla blockmaterialet, ha samma låga antal hkr och slippa utgifter för bearbetningen av CGI. Synd. Den kommer rätt snart i CGI tror jag men det blev alltså inte denna gången