Sintercast och CGI, kompaktgrafitjärn, ett miljövänligt alternativ jämfört med eldrift

Bildresultat för miljövänlig
Jag har sammanställt lite länkar som jag tror ger en något annorlunda bild av miljöpåverkan. Genom att välja gjutjärn istället för aluminium så gör man stor skillnad på den totala påverkan.
——————-
Från svenska Sintercasts årsmöte 2016:
Framför allt noterade Professor Jolly att produktionen av varje kilo primäraluminium generar cirka 10 kg CO2, cirka fyra gånger mer jämfört med produktion av järn.
 ————
Rapporten från professor  Jolly är nu klar
 ——————
Jämförelse mellan CGI ( kompaktgrafitjärn) som Sintercast tillhandahåller teknik för tillverkning av och aluminium

GIFA World Foundry Trade Fair, 16-20 June 2015

 

Held every four years in Düsseldorf and hosting more than 75,000 visitors from 120 countries around the world, GIFA provides the opportunity for SinterCast to display its industry leading Compacted Graphite Iron (CGI) process control technology and to promote the benefits of CGI.  The SinterCast technology display presented foundry solutions for all levels of CGI production, including the Mini-System 3000 for prototyping and niche volume production; the System 3000 with SinterCast’s patented feedforward optimisation of magnesium and inoculant prior to casting; and, the fully automated System 3000 Plus that additionally incorporates automatic feedback control of the base treatment process.  SinterCast also took the opportunity of the GIFA world foundry trade fair to promote the use of CGI in a variety of components including exhaust manifolds and turbocharger housings, passenger vehicle cylinder blocks and commercial vehicle cylinder blocks and heads, with casting weights ranging from 5 kg to 300 kg.  Prominent among the cylinder blocks on display is the world’s first high volume CGI petrol engine cylinder block, the Ford 2.7 litre V6 EcoBoost, establishing a new benchmark for CGI in petrol applications.

The display also included a direct comparison between the Audi 3.0 litre V6 CGI cylinder block and the Mercedes 3.0 litre V6 aluminium cylinder block, highlighting that the assembled Compacted Graphite Iron engine is 125 mm shorter and weighs 15 kg less than the aluminium engine.



Genom att CGI är så mycket mera hållfast kan ett motorblock i CGI göras mycket mindre med samma rymliga innerdimensioner. Därför bli vikten på ovanstående block till CGIs fördel. Titta på blocken och tänk vad man kan i motorrummet utöver blocket. Det blir mycket bättre deformeringszoner bl a.


 

En jämförelse med eldrivna bilar

EL är rätt skitigt.

Enorma förhoppningar knyts till elbilar som lösningen på bilbranschens klimatproblem. Men elbilarnas batterier är miljöbovar vid tillverkningen. Flera ton koldioxid har släppts ut, redan innan batterier lämnar fabriken.

http://www.nyteknik.se/fordon/stora-utslapp-fran-elbilarnas-batterier-6851761?source=carma&utm_custom%5Bcm%5D=314311370,31788&utm_campaign=mail4

Detta gäller utsläpp vid tillverkningen av batterierna. Om man dessutom tar i beaktande hur elen för laddning och drift av dessa ”miljöbilar” ser ut internationellt så är det ytterst tveksamt om dessa verkligen har mindre miljöpåverkan över hela förbrukningscykeln än en förbränningsmotorbil. I Kina och USA är mellan 70-80 % av elen framställd genom fossil förbränning av olja,gas eller kol.

 

Tyska testorganisationen TÜV har jämfört el- och bensindrivna versionerna av Mercedes B-klass. TÜV har räknat på bilens hela livscykel, inklusive tillverkning, bilens medellivslängd på 16,000 mil, och skrotning. De kom fram till att körs elbilen på smutsig Europeisk elmix släpper Mercedes B-klass electric ut 24% mindre CO2 under sin livscykel än bensindrivna varianten. Det som är så bra med den rapporten är att bilarna i övrigt är identiska, det är endast batterierna och motorn som skiljer mellan dem. Körs bilen på el från vattenkraft blir bilens totala utsläpp under sin livscykel hela 64% mindre än bensinversionen.

Union of Concerned Scientists har även de gjort en grundlig utredning om elbilars fossilutsläpp. De kom fram till att en elbil som körs på genomsnittlig amerikansk elproduktion genererar utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.4 liter per mils förbrukning, räknat ”wells-to-wheels” dvs inklusive alla steg från källa till fordonet. I North Dakota, delstaten med allra högsta andel kolkraft i hela USA och därmed den smutsigaste elen i hela USA, genererade en elbil utsläpp motsvarande en bensinbil med 0.7 liter per mils förbrukning.

Det är därför man hävdar att en ny OPOC-motor är renare än en elmotor. OPOC-motorn har en förbrukning i en vanlig bil runt 0,5 l/mil.

——————————

SinterCast är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Med minst 75 % högre draghållfasthet, 45 % högre styvhet och med ungefär dubbelt så hög utmattningshållfasthet mot konventionellt gjutet gråjärn och aluminium, ger CGI ingenjörerna möjligheten att förbättra prestanda, bränsleekonomi och hållbarhet samtidigt som motorns storlek, vikt, buller och avgasutsläpp minskas. Med 44 installationer i 13 länder, används SinterCasts teknologi främst för produktion av motorblock för bensin- och dieselmotorer och avgaskomponenter för bilar; motorblock och cylinderhuvuden för mellantunga och tunga fordon; samt industrimotorkomponenter till marin-, lokomotiv-, off-road samt stationära motorapplikationer. SinterCasts komponenter i serieproduktion gjuts i vikter från 2 kg till 9 ton, alla producerade med samma erkända processtyrningsteknologi. SinterCast-aktien är noterad hos NASDAQ OMX Stockholm på Small Cap-listan (Stockholmsbörsen: SINT). För mer information: http://www.sintercast.com