Daimler trucks på gång. Det dröjde.

Nytt idag 9 juni längst ner.

Trucks | Daimler Truck

Nya avtal till Tupy. Detta nämnde Tupys avgående CEO Rizzo upp på Sintercasts årsstämma och sade att det gällde CGI med Sintercast

En release ifrån Brasilien:

”Tupy tecknade ett kontrakt med två lastbilstillverkare baserade i Brasilien för utveckling och produktion av strukturella komponenter för extra tunga fordon. Enligt företaget bör avtalen öka dess intäkter med 250 miljoner real årligen.

I ett av kontrakten kommer Tupy att ansvara för tillverkning, bearbetning och förmontering av motorhuvuden, med leveranser som börjar 2027.

I det andra projektet, som inleds 2028, kommer Tupy att tillverka blocket som kommer att användas i de senaste generationerna av motorer från denna biltillverkare, en av de mest sålda i världen.

Dessa initiativ kommer att bidra till nationaliseringen och ökat lokalt innehåll hos dessa kunder, som för närvarande producerar dessa delar i egenföretagare i Europa.

”Avtalen återspeglar strategin att erbjuda produkter och tjänster med större mervärde och de synergier som uppstår genom de förvärv som företaget gjort under senare år”, skriver företaget i ett uttalande.

Enligt Tupy representerar de två tillverkarna cirka 50 % av försäljningen av extra tunga lastbilar i Brasilien.”

https://istoedinheiro.com.br/tupy-fecha-contrato-com-montadoras-de-caminhoes-que-deve-adicionar-r-250-mi-a-sua-receita

 

Noteras bör detta

Dessa initiativ kommer att bidra till nationaliseringen och ökat lokalt innehåll hos dessa kunder, som för närvarande producerar dessa delar i egenföretagare i Europa.

https://istoedinheiro.com.br/tupy-fecha-contrato-com-montadoras-de-caminhoes-que-deve-adicionar-r-250-mi-a-sua-receita


En annan länk.

Tupy identifierade inte tillverkarna men uppgav att de tillsammans innehar 50 % av den brasilianska marknaden för extra tunga lastbilar.

https://br.advfn.com/jornal/2025/03/tupy-projeta-r-250-milhoes-em-novos-contratos-com-montadoras

—————————————-

men det fanns inte i den bild som Rizzo visade på stämman. Skärmbild från talet

Skärmbild 2025-05-23 160035.png

Vare sig uppgifterna om 50 % av marknaden eller att dessa kunder f n producerar delar till motorerna i Europa. Är det kanske så att Daimler som är på gång ?

——————

En fråga till Chat GPT

Användare:

Vilken tillverkare har den största andelen av den brasilianska tunga lastbilsmarknaden ?

Svaret


Hej! När det gäller den brasilianska tunga lastbilsmarknaden är det ett mycket konkurrensutsatt område med några stora aktörer.

Den dominerande tillverkaren:

  • Mercedes-Benz (ägt av Daimler AG) är ofta den ledande aktören på den brasilianska marknaden för tunga lastbilar. De har en stark närvaro och ett brett utbud av lastbilar som används i olika sektorer.

Vilken är deras procentuella andel av marknaden ?

Generellt sett:

  • Mercedes-Benz är ofta den ledande tillverkaren i den brasilianska tunga lastbilsmarknaden, inklusive de extra tunga segmenten.
  • Deras marknadsandel för tunga och extra tunga lastbilar i Brasilien brukar ofta ligga någonstans mellan 40% och 50%, men detta är en uppskattning baserad på branschrapporter och marknadsanalyser fram till 2023.

——–

Mycket tyder alltså att Mercedes-Benz som ägs av Daimler är på väg att satsa på CGI med Sintercast. 

Ingen annan aktör kommer ens i närheten av en marknadsandel av 40-50 %.

——————-

En Sintercast-4000 plus anläggning till Mannheim ligger nog nära för den europeiska marknaden


Men å andra sidan är Volvo rätt stora i Brasilien genom sin fabrik i Curbita. Det kan vara dessa som ligger bakom också även om jag tror mest på Daimler.

Det viktiga är att detta PM presenterades på Sintercast stämma såsom direkt relaterat till CGI och Sintercast. Det står ju inget om CGI i själva meddelandet. Att vi får Volvo eller Daimler som kunder kan kvitta..

NYTT 9 juni 2025

Det blev en tilläggsorder på block för den som tidigare bara hade beställt toppar i CGI. Det var ju bara en tidsfråga.

https://storage.mfn.se/proxy?url=https://storage.mfn.se/9270d252-a3a5-4a34-9768-84ae1d483b8f/new-cgi-order-for-sintercast-and-tupy-se.pdf

Pressmeddelande
För omedelbar distribution
SinterCasts partner Tupy får CGI-order för
tunga fordon i stora volymer för Nordamerika

  • Serieproduktion med SinterCast-CGI av ny 13-litersmotor för tunga fordon
  • Nordamerikanska tillkännagivandet kompletterar nyligen erhållen order för den brasilianska marknaden
  • Produktion vid Tupys gjuteri i Ramos Arizpe i Mexiko; leveranser inleds 2027

  • [Stockholm, 9 juni 2025] – Tupy S.A., en långvarig licenstagare till SinterCast och en global ledare inom utveckling och
    tillverkning av komplexa gjutjärnskomponenter, har tilldelats ett kontrakt för att leverera motorblock i kompaktgrafitjärn
    (CGI) till en ny 13-litersmotorplattform för tunga fordon i Nordamerika. Motorblocken kommer att tillverkas i CGI med hjälp av SinterCasts processtyrningsteknologi vid Tupys gjuteri i Ramos Arizpe i Mexiko. Gjutgodstillverkningen förväntas påbörjas i slutet av 2026, med OEM-leveranser planerade till 2027.
    Vid full produktion förväntas programmet generera årliga intäkter på cirka 200 miljoner BRL (cirka 345 miljoner SEK) för
    Tupy. Den nordamerikanska ordern kompletterar en order som Tupy offentliggjorde den 27 mars 2025, avseende
    produktion i Brasilien av ett motorblock i CGI för en icke namngiven OEM-tillverkare.
  • Tillsammansmotsvarar de två orderna mer än 300 000 motorekvivalenter per år och ger en inledande produktionshorisont på upp till tio år.
  • Den lokala produktionen i Brasilien och Mexiko ersätter nuvarande import av motorblock från OEM-tillverkarens gjuteri i Europa.
    ”Tupys tillkännagivande förstärker ytterligare trenden mot kompaktgrafitjärn i moderna, avancerade motorer för tunga fordon. Det stärker också SinterCasts starka tillväxtutsikter och bidrar till att öka vår nuvarande volym från cirka 3,3 miljoner motorekvivalenter mot milstolparna fem och sex miljoner motorekvivalenter”, sade Dr Steve Dawson, vd och koncernchef
    för SinterCast. ”Ordern bekräftar också mitt uttalande vid årsstämman den 20 maj 2025 om att alla OEM-tillverkare av tunga fordon kommer att anta kompaktgrafitjärn innan detta decennium är slut.

Den sista meningen är mycket betydelsefull.